lisaheintzbergen.reismee.nl

Het leven in Amman

Je voelt de warmte in de smalle straten van Amman. Met het blote oog zie je de hitte vanuit het asfalt omhoog komen. Ik sla een dunne sjaal over mijn schouder terwijl we buiten op een taxi staan te wachten. Er zijn weinig buitenlanders op straat. Het toerisme bevindt zich voornamelijk buiten de hoofdstad en laat Amman onbekommerd achter zich. Het centrum is klein en bestaat uit een aantal straten met winkels en cafés. Pas in 1948, na de omvangrijke immigratie van Palestijnen door het Israëlisch-Arabische conflict, maakte Amman een grote groei door. Op dit moment herhaalt de geschiedenis zich met de Syrische vluchtelingen die hun toevlucht zoeken in een van de meest stabiele landen in het Midden-Oosten.


Door het gewelddadige conflict in Syrië zijn er bijna 600.000 vluchtelingen de grens met Jordanië overgestoken. Niet zo gek als je je bedenkt dat Damascus slechts 150 kilometer van Amman verwijderd is. Een week geleden heeft de UN zelfs haar tweede vluchtelingenkamp geopend net buiten Amman. Syrische vluchtelingen mogen het kamp pas verlaten als een Jordaniër garant voor ze staat, waardoor het regelmatig voorkomt dat minderjarige meisjes om financiële redenen door hun familie gedwongen worden te trouwen.


Toch merk je in het alledaagse leven niet veel van de conflicten in de omliggende buurlanden. Behalve via mijn gastgezin. Zij zijn ongeveer 60 jaar geleden met hun familie gevlucht tijdens de oorlog in Israël en hebben in Amman hun thuis gevonden. Alleen de broer van mijn gastmoeder woont niet hier, maar in Damascus. ’s Avonds als mijn gastmoeder het nieuws over Syrië bekijkt, zie ik haar ongerustheid en bezorgdheid. Of haar broer en zijn gezin nog in leven zijn, weet ze niet.


Ondanks de vele zorgen, proberen veel families te genieten met elkaar. Op een vrije dag pakken ze bijvoorbeeld de auto en gaan ze met de hele familie lunchen langs de kant van de weg. Iedereen neemt iets mee. Van een barbecue tot aan een waterpijp, het gehele interieur wordt uit de auto geladen. Het is een erg mooi tafereel om te zien als je met de taxi langsrijdt. Hopelijk word ik ook nog een keer door mijn gastgezin uitgenodigd om mee te gaan!


Naast het studeren van Arabisch, probeer ik natuurlijk zoveel mogelijk van het land te zien. In de vijf weken dat ik hier nu zit, heb ik Petra bezocht, een duik genomen in de Dode Zee, aan het strand gelegen in Aqaba en de Romeinse stad Jerash bezocht. Met een beetje geluk ga ik over een aantal weken nog naar Jeruzalem. We zullen het zien, of zoals ze hier zeggen “Inshallah” (als God het wil)!


Dikke kus uit Amman!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!